Dla najmłodszych miłośników J.R.R. Tolkiena, którzy dopiero odkrywają fantastyczny świat Śródziemia, druga część wprowadzenia do Hobbita. Gry, łamigłówki, zagadki, szarady i kolorowe zdjęcia z drugiej części filmowej trylogii Hobbit - Pustkowie Smauga. Wspaniała zabawa i zachęta do przeczytania słynnej powieści i obejrzenia na dużym ekranie kolejnych przygód Bilba, Gandalfa i kompanii krasnoludów podczas ich dalszej wyprawy pod Samotną Górę, by zmierzyć się z przebiegłym smokiem Smaugiem.
UWAGI:
Tekst tł. z jęz. ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Arcydzieło literatury fantasy. Baśniowy, przemyślany w najdrobniejszych szczegółach fantastyczny świat oraz barwne postaci i ich wspaniałe przygody. Bohaterem jest tytułowy hobbit, "istota większa od liliputa, mniejsza jednak od krasnala", pełen życzliwości dla świata, dobroci, nieskory do męstwa, a przecież odważny, poczciwy, a przecież sprytny. Autor szuka w swej powieści odpowiedzi na podstawowe pytania o źródła dobra i zła. To także wstęp i zaproszenie do najgłośniejszego dzieła Tolkiena Władcy Pierścieni.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Nie ulega wątpliwości, że książka stanowi poważne kompendium wiedzy o horrorze i że stanie się konieczną "bazą danych" dla każdego badacza, który zajmuje się tą problematyką. Autorka ma ambicję całościowego ujęcia i opisania tego zjawiska. [...] Praca bada je z różnych punktów widzenia: historycznego, estetycznego, komunikacyjnego, kulturowego oraz poetyki opisowej. [...] Ewolucja horroru od powieści gotyckiej po współczesną, wędrówka charakterystycznych motywów, figur i fabuł z literatury do filmu, wreszcie rozszerzanie się zjawiska na nowsze i najnowsze media pozwalają na wysunięcie tezy o wyodrębniającym się z całości kultury wspólnym segmencie, współtworzonym przez zróżnicowane materiałowo teksty grozy, klasycznych i współczesnych autorów oraz zawsze licznych odbiorców. [...] praca jest rezultatem ogromnej wiedzy o przedmiocie badań i świadectwem wielkiej pasji, a także wielce pożyteczną publikacją. [Prof. dr hab. Maryla Hopfinger, Instytut Badań Literackich PAN]
Publikacja "Humor w perspektywie kulturowo-językowej" stanowi przykład nowoczesnego, interdyscyplinarnego opisu oraz interpretacji wybranej - niezwykle złożonej i wieloaspektowej - kategorii kulturowej. Przyjęte koncepcje badawcze wpisują się w różne obszary współczesnej refleksji humanistycznej, wśród których należałoby wymienić: językoznawstwo, kulturoznawstwo, literaturoznawstwo, dydaktykę, psychologię, pedagogikę, neurologopedię. [...] Książka będzie z pewnością kolejnym ważnym opracowaniem wzbogacającym polską humorologię, bo choć temat komizmu i humoru należy do znanych i chętnie podejmowanych, widać, że jednak wciąż w tej sferze pojawia się wiele problemów godnych naukowej refleksji. < > Z recenzji dr. hab. Artura Rejtera, prof. UŚ
UWAGI:
Streszcz. ang. przy pracach.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
[...] Spotkamy w książce rdzennych mieszkańców tych ziem - Indian, dowiemy się, jak poradzili sobie z napierającą europejską cywilizacją, poznamy - jak to często bywa u Fiedlera - Polaków, których znaleźć można w każdym zakamarku świata, dostaniemy solidną porcję wiedzy historycznej przekazanej za pomocą pełnej swady narracji, a nade wszystko będzie nam dane upajać się fascynującym pięknem dzikiej przyrody, feerią wśród lasów i niepospolitych ludzi, przeżywając jakiś barwny film, piękny, pienisty i płodny. Co skusiło Autora do kolejnej kanadyjskiej wyprawy, tym razem w Góry Skaliste? Bizony? Grizli? A może muskinongi? Zapraszamy do lektury!
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
I. Znaczenie książki ilustrowanej w szkolnej edukacji i wychowaniu dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
1. Rozwój idei wychowania estetycznego po drugiej wojnie światowej
2. Rola książki i ilustracji w edukacji i wychowaniu dzieci. Koncepcja Stefana Szumana
3. Ilustracja jako wartość wizualna i estetyczna w lekturze dziecięcej
4. Sztuka ilustrowania dla dzieci w opinii artystów ilustratorów
II. Rozwój ilustrowanej książki dla młodego odbiorcy w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
1. Warunki rozwoju ilustrowanej książki dla dzieci w latach 1944-1956
2. Ilustracja w książce dla dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w latach 1956-1989
2.1. Artyści sztuki książki dla dzieci
2.2. Specyfika formy polskiej szkoły ilustracji
3. Witold Chomicz, Jan Marcin Szancer, Janusz Stanny i inni artyści-nauczyciele sztuki książki
III. Popularyzacja sztuki książki dla dzieci w Polsce Ludowej
1. Rola wydawnictw w upowszechnianiu ilustrowanej książki dla dzieci
2. Najpiękniejsze książki roku dla dzieci według konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek
3. Formy działania w kraju na rzecz popularyzacji ilustrowanej książki dla dzieci
3.1. Wybrane działania w kraju popularyzujące ilustrowaną książkę dla dzieci
3.2. Udział artystów ilustratorów w przedsięwzięciach konkursowych i wystawienniczych za granicą
IV. Dobór lektury w klasach początkowychw świetle założeń programów szkolnych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
1. Szkolne lektury dla dzieci w latach po drugiej wojnie światowej (lata czterdzieste)
2. Tematyka lektury dla dzieci w świetle programu nauczania z roku 1950
3. Zalecenia dla bibliotek szkolnych w latach 1949-1956
4. Pierwsze programowe zalecenia dotyczące lektury szkolnej dla dzieci z roku 1956 (ze zmianami 1959 r.)
5. Lektura szkolna dla dzieci w latach 1961-1989
V. Ewolucja formy grafiki książkowej w szkolnej lekturze dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
1. Szata graficzna pomocniczej lektury szkolnej dla dzieci bezpośrednio po wojnie (lata czterdzieste)
2. Forma graficzna lektury dziecięcej w bibliotekach szkolnych według zaleceń ministerialnych z lat 1949-1956
2.1. Grafika książek kategorii obowiązkowe
2.2. Grafika książkowa lektur kategorii pożądane
3. Szata graficzna pierwszego obowiązkowego zestawu lektur dla dzieci przewidzianego programem nauczania z roku 1956 (ze zmianami w 1959 r.)
4. Autorzy ilustracji i jej cechy charakterystyczne w kanonie lektury dziecięcej przewidzianej szkolnym programem nauczania z roku 1963 (ze zmianami 1970 r.)
5. Forma plastyczna lektury dla dzieci zatwierdzonej programem z roku 1983 (lat osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte)
6. Ewolucja oprawy plastycznej najpopularniejszej baśni "O krasnoludkach i sierotce Marysi"
UWAGI:
Tyt. grzb.: Ilustracja i ilustratorzy lektur dla uczniów... Bibliogr. s. 385-417. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni